fbpx
Sack Zelfbouw is klaar voor the Next Level: Sack 3.0

Sack Zelfbouw is klaar voor the Next Level: Sack 3.0

Na jarenlange organische uitbreiding, maakte Sack Zelfbouw in 2020 een plotse groeispurt door met de steun van Integra Fund. CEO Ann De Groote voelde dat er een kantelmoment op til was en riep externe begeleiding in om de switch te maken naar een nieuwe organisatiestructuur. Tijd voor een terugblik, samen met extern consultant Kristiaan Verbeke.

 

Wat is Sack 3.0 en vanwaar kwam de nood voor een duidelijke naam voor dit veranderingstraject? 

Ann De Groote: “Sack 3.0 is de naam voor een structureel nieuwe manier van werken, waar onze medewerkers, leveranciers en natuurlijk ook klanten de vruchten van zullen plukken.”

“Sack zelfbouw maakt een sterke groei mee op alle vlakken. De afgelopen jaren is ons klantenbestand sterk uitgebreid, daardoor konden we ook meer personeel aannemen en door een boost van Integra Fund konden we op enkele jaren tijd groeien van 2 naar – binnenkort – 6 vestigingen.”

“Tijdens die groeispurt hebben we gradueel onze interne werking aangepast, maar nu we met meer dan 50 personeelsleden zijn voelden we een kantelpunt. Er was onduidelijkheid over de job inhoud en de logica in verdeling van verantwoordelijkheden was soms zoek. Ik voelde dat er een meer solide structuur nodig was.”

 

En je hebt daar toen de expertise van Kristiaan bij gehaald?

Ann De Groote: “Inderdaad, Kristiaan had ons als externe consultant enkele jaren geleden begeleid in een eerste groeispurt (van Sack 1.0 naar 2.0). Toen gingen we naar meer zelfsturende teams. Die aanpak had mooie resultaten, maar die organische manier van werken had na 4 jaar een sterkere structuur nodig”

 

Hoe heb je dit aangepakt?

Kristiaan Verbeke: “We hebben Sack Zelfbouw opnieuw bekeken als een leeg canvas. We hebben even abstractie gemaakt van alle individuele mensen, namen, functies en de huidige structuur. We zijn van de basis een nieuwe structuur beginnen bouwen, daar hebben we dan verantwoordelijkheden in geplaatst en die duidelijke functies konden we dan gaan matchen met het personeel.”

 

Ann De Groote: “Om die matching te doen hebben we de expertise in huis gehaald van een bedrijfspsychologe. Nathalie Hens heeft verschillende tools gebruikt om de vaardigheden en persoonlijkheden van ons team in kaart te brengen. Zo konden we de juiste persoon koppelen aan de juiste functie.”

 

Dat zorgde voor een hele ommezwaai in het bedrijf. Hoe hebben jullie hierover gecommuniceerd met het personeel?

Ann De Groote: “We hebben hier heel bewust een duidelijk traject van gemaakt met ons team. In september 2020 zijn we gestart met een aankondiging dat Kristiaan als extern consultant zou komen helpen bij de opmaak van een nieuwe interne structuur.”

 

Kristiaan Verbeke: “Ik heb vooral vragen gesteld aan de teamleden en met elk van hen besproken hoe zij de organisatie ervaren. In december deden we een eerste voorstelling aan alle medewerkers en kondigden we de nieuwe structuur aan.”

 

Was het voor jullie belangrijk om dat ook aan de start van een nieuw jaar te koppelen?

Ann De Groote: “Ja, we hebben die voorstelling net voor het bouwverlof gedaan, zodat iedereen 2 weken de tijd kreeg om dit rustig te verwerken. Tijdens die periode hebben we ook het interieur van ons hoofdkantoor aangepast, zodat Sack 3.0 ook echt een fysieke uiting kreeg in de bureau’s. Ik heb trouwens mijn eigen bureauruimte ook gehalveerd tijdens heel dit proces, dus het team ziet dat ik zelf ook wat heb opgegeven (lacht). “

“En ik heb hen ook wat leesvoer mee gegeven. De klassieker ‘Who Moved My Cheese’ van Dr. Spencer Johnson leek mij perfect om deze periode van verandering te kunnen kaderen. Het team kreeg op die manier een nieuwe woordenschat om met ons en met elkaar over Sack 3.0 te spreken.”

 

En hoe lopen de eerste weken nu?

Ann De Groote: “We zijn het gewoon om snel te schakelen en zijn meteen gestart met aanwervingen. In de nieuwe structuur is er een extra directieniveau bij gekomen, we hadden dus snel enkele nieuwe high potentials nodig. Intussen zijn we al met enkele straffe nieuwe medewerkers alles in praktijk aan het brengen.”

“Voor het bestaande personeel installeerden we een ‘snuffelbox voor nieuwe ideeën’ waarin ze hun suggesties en vragen kwijt kunnen, en die box wordt goed gevuld!”

“We plannen ook een (voorlopig virtueel) Sack 3.0 café om in een meer informele sfeer met elkaar te spreken en om zo de transitie goed te laten verlopen.”


Kristiaan Verbeke: “Dit is volgens mij een grote sterkte van Sack Zelfbouw,  ik heb nog nooit een team begeleid dat zich zo snel aangepast heeft. Ann maakt er duidelijk een punt van om eerlijk en regelmatig te communiceren. En dat merk je in alle kleine dingen. Er was veel aandacht voor de teamspirit tijdens heel dit proces. De fotoshoot met het team en de slogan ‘Je bouwt wel zelf, maar niet alleen” is daar een goed voorbeeld van. Deze foto hangt nu in alle filialen om zo alle collega’s het gevoel te geven dat zij het nieuwe Sack 3.0 team zijn.”

 

Gaan klanten ook merken dat Sack Zelfbouw grote veranderingen heeft gemaakt?

Ann De Groote: “Volgens mij gaan klanten dat in alles voelen. We willen hen ondersteunen van het eerste contact met Sack Zelfbouw tot het moment dat ze het laatste lampje indraaien in hun nieuwe huis. De zelfbouwer moet de juiste begeleiding krijgen zodat zij of hij genoeg vertrouwen heeft om het project succesvol af te ronden.”

 

Kristiaan Verbeke: “Sack Zelfbouw is sterk gegroeid dankzij haar tevreden klanten die doorvertellen aan vrienden en familie met (ver)bouwplannen dat ze met Sack Zelfbouw in zee moeten gaan. Om die groei en kwaliteit te kunnen aanhouden, was het nodig om de basis te versterken. En het ziet er naar uit dat deze nieuwe strategie haar vruchten nu al afwerpt.”

 

Wil jij ook deel uitmaken van #TeamSack? Bekijk hier de openstaande vacatures.

Heb je (ver)bouwplannen? Bekijk onze aanpak en onze zelfbouwpakketten.

Gerelateerde berichten